Monday, September 7, 2015

Bilamana diri diuji, kuatkah kita?

Bilamana diri diuji, kuatkah kita?
Dan di mana posisi Allah pada ketika saat genting itu?

**tepuk dada tanya iman**

Setiap orang akan diberi ujian oleh Allah, samada ia mengembirakan atau sebaliknya -- termasuk diri sendiri, dan juga orang lain terutamanya mereka yang paling hampir dengan saya; sahabat-sahabat.

Saya tak tahu apa yang patut saya lakukan untuk meleraikan kesedihan dan bagaimana caranya untuk menenangkan hati kalian, tapi apa yang saya mampu lakukan adalah dengan mengingatkan kalian akan kekuasaan Allah terhadap setiap yang berlaku samada di dunia mahupun akhirat. Saya juga tak pasti adakah saya 100% memahami perasaan yang kalian rasai, namun sedikit sebanyak saya mengerti akan keperitan itu. Antara perkara yang saya mampu lakukan adalah dengan menasihatkan dan mendoakan kalian.

"Sungguh, Kami benar-benar akan menguji kamu sekalian agar Kami mengetahui orang-orang yang berjuang dan orang-orang yang sabar di antara kamu sekalian."
QS. Muhammad:31

Acap kali Allah mengingatkan kita bahawa Dia akan menguji hamba-hambaNya sesuai dengan kekuatan dirinya dan ganjaran yang hebat kepada mereka yang bersabar. Pada tamparan pertama ujian diturunkan, barangkali kita berasa sangat terkejut, but as time goes by, cubalah untuk menerima ketentuanNya yang insha' Allah adalah yang terbaik.

"Barangkali kamu membenci sesuatu sedangka ia adalah baik buat kamu, dan barangkali kamu menyukai sesuatu sedangkan ia adalah buruk buat kamu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
QS. Al-Baqarah:216

Bersabarlah. Cuba berprasangka baik dengan Allah. Sebesar mana pun ujian yang diberi, hakikatnya besar lagi kasih sayang dan rahmatNya untuk hamba-hambaNya yang bersabar dan redha dengan kehendakNya. Insha' Allah, yakinlah bahawa Dia sedang merencanakan sesuatu yang lebih baik untuk kamu.


Just please be strong. The test that Allah has given you isn't supposed to blow you away, but to make you become closer to Him. And remember, yesterdays taught us how to live our lives better the day after and onwards.


"Sesungguhnya, hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas."
QS. Az-Zumar:10


Hope you make to the last stage quickly.



p.s Nak cakap pasal ujian, minggu lepas juga saya diuji apabila saya dimarahi di hadapan doktor dan rakan-rakan yang lain kerana kekurangan diri saya sendiri. Memang fitrah manusia ada perasaan dan emosi mudah terganggu -- maka saya pun depressed juga la sampai esoknya. Tapi alhamdulillah, bila saya muhasabah balik apa yang berlaku, saya yakin ia merupakan tarbiyah Allah untuk saya. 

Reaksi kita terhadap sesuatu perkara itu ia bergantung pada diri kita sendiri  -- jika pandai kawal, insha' Allah semuanya baik-baik saja.

No comments:

Post a Comment